mandag den 15. juni 2015

Jeg samler ikke (ret meget)

Jeg synes ikke selv jeg samler på bestemte planter, men alligevel kan jeg se, at nogle har jeg efterhånden nogle stykker af.

Først og fremmest akelejer. Inspireret af Rita har jeg nippet hoveder af nogle af akelejerne og samlet dem i en skål. Vi er ikke helt enige i familien om, hvorvidt akelejer er blomster eller ukrudt. Men efterhånden dukker de op overalt, så jeg må vist til at være mere hård med saksen efter blomstring.

Et udpluk af akelejerne i haven. Jeg kan nu bedre lide dem på planten end når de er plukket :)


Jeg tror denne er en Barlow


Lyseblå, som kommer fra min mor. Den passer jeg godt på

Bierne er også glade for akelejerne. Denne var en smule genert og flyttede sig hele tiden væk fra kameraet

 En anden planteslægt, som jeg ikke kan få nok af er storkenæb. Især kan jeg slet ikke lade være med at købe, når jeg finder en ny Geranium nodosum. Jeg synes bladene er rigtig flotte.
Geranium nodosum Silverwood  Silverwood

Geranium nodosum whiteleaf


Geranium nodosum. Denne mener jeg hedder Faster Hanne

Geranium nodosum 'Simon'


Geanium renardis blade er noget af de flotteste. Så pyt, at blomstringen er så kort.

Geranium i staudebedet. Jeg har opgivet at huske navnene


Geanium blandt roser





Geranium 'Elke'


Det startede med en enkelt iris ved havedammen

Men så sneg der sig lidt flere ind




18 kommentarer:

  1. So many exquisite blossoms in your garden, what a joy!

    SvarSlet
  2. Hej Ulla.Sikke da en masse skønne geranium du har.Og tak for navnet på den hvide..............den har jeg søgt efter.Akelejer tror jeg vi alle har masser af......................men de dobbelte du viser har jeg desværre ikke.
    Iris er jeg også glad for......................og den gul/hvide du viser har jeg lige opdaget i min have.
    Det er smukke planter.
    Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt, du bor så langt væk, for du måtte hjertens gerne få nogle af de dobbelte akelejer.

      Slet
  3. Nodosum. Den er ny for mig, men jeg kan kun give dig ret i, at den har nogle flotte blade. Sikke en samling storkenæb. De festlige akelejer kan man da ikke få for mange af. Og hvor set ser godt ud med de skønne iris ved havedammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nodosum var også ny for mig da jeg så den i den frodige have på Fyn. Jeg faldt pladask for planten.

      Slet
  4. Akeleier blir fort til ugress hvis en ikke klipper av frøstandene, ja. Det skal jeg gjøre bare de er avblomstret. I dag har jeg luket opp utallige frøplanter av akeleier. De har blitt som et ugress her :(
    De lyseblå som jeg fikk frø av sådde jeg i fjor, og de frøplantene har overlevd vinteren. Håper de vil blomstre til neste sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de bliver hurtigt til ukrudt.
      Spændende, om du får samme sartblå plante ud af frøene, eller om en bi har været på spil

      Slet
  5. Nej samler er du bestemt ikke :) det er jeg da heller ikke. Mon ikke vi alle er det bare lidt.
    Flotte sager du har, jeg skal også være over mine akelejer i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har med vilje ikke nævnt juleroser og trillium

      Slet
  6. Altså akelejer samler jeg ikke på, men det er, som om de gør det for mig. Storkenæb er så diskrete, at det ikke rigtig føles, som om man samler på dem, selvom der efterhånden kan stå mange rundt omkring. En overgang må jeg tilstå, at jeg samlede på dem med mørkt løv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Diskret er et rigtig godt ord for storkenæb.

      Slet
  7. Dejligt at se så mange Geranium samlet. Man kunne godt tro du havde en forkærlighed for dem ;) Det er også en yngling hos mig. Iris og akeleje ligeså. Den lyseblå er fortryllende. En lysegul der ligner denne en del er pludselig dukket op i mit rosenbed. Jeg håber den ikke er steril så jeg kan så den til efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende med din iris. Og i det hele taget spændende med planter, der dukker op af sig selv.

      Slet
  8. Så flotte akeleier, vakre farger og former.
    Nydelige bilder og blomster fra junihagen din Ulla.
    God kveld til deg.

    SvarSlet
  9. Den blå Akeleje fra din mor er da også helt fantastisk. Jeg tror da helt sikkert jeg skal på jagt efter lidt flere Geranium nodosum for de er da også skønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Prik til mig i eftersommeren, så kan jeg nappe et stykke af dem, vil jeg tro. Jeg har jo i forvejen en djævelsbid stående til dig, men vil ikke belemre dig med den lige nu, hvor du er så hårdt spændt for.

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet