tirsdag den 14. februar 2012

Den første haveplan

I 1988 begyndte jeg at arbejde hos Hedeselskabet. I firmaet var der en ihærdig  rengøringskone, som bestemt mente jeg skulle være medlem af Haveselskabet.
Medlemsbladene åbnede en helt ny verden for mig. Jeg havde aldrig forestillet mig, hvor mange forskellige planter der fandtes.

Men samtidig fik jeg også øjnene op for, hvor meget en haveplan kan hjælpe med at få overblik og mening i galskaben.

I sommeren 1998 byggede vi ny garage og indkørslen blev flyttet på matriklen. Det medførte ønsket om en pænere forhave. Vi fik hjælp af havekonsulent Birgit Møller Bach, som lyttede til vore ønsker og tegnede en plan for forhaven, som vi aldrig selv havde fundet på. Året efter blev planen ført ud i livet og vi er stadig meget glade for formerne.


Næste billede er taget fra garagetaget. Flisebelægningen er på plads og bøgehalvcirklen er plantet. Træerne er ganske små, men kan dog anes - det er lige før, at roserne er større på daværende tidspunkt.

 10 år efter er bøgehækken blevet stor




Hjertetræet står i en bund af bispehue. Der er en periode på små 14 dage, lige når træet springer ud, hvor træets blade og bispehuens blade næsten er ens.
 På den anden side af stien står en magnolie i en bund af hosta og prydløg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar