torsdag den 8. marts 2012

Store flyttedag

I går havde vi begge fridag og da vejret jo var ganske fint fra morgenstunden, så skyndte vi os i haven.
Vi fik flyttet 2 planter i bøgehækken og da vi nu var i gang med at grave, så besluttede vi at flytte papirbarklønnen. Den har levet en lidt omtumlet tilværelse. Først blev den plantet som overstander i Rhododendronbedet, men ifm. at vi fik lavet haveplan for terassehaven, så stod træet pludselig lige midt i, hvor der skulle være hæk. Så det blev flyttet for ca. 5 år siden. På det tidspunkt var det stadig et lille træ, nærmest en busk. Og desværre forregnede vi os, da vi flyttede det ned i "skoven", så nu efter 5 år var det groet helt op i etagekornellen. Så valget stod mellem at fælde etagekornellen eller flytte papirbarklønnen. Vi valgte så det sidste. Men det var lidt af et knokkelarbejde.
Nu står træet på et nyt og bedre sted og vi håber, at det overlever flytningen. Der var ihvertfald rigtig mange små trævlerødder og næsten ingen store rødder, som skulle hakkes over.

Desværre var vi nødt til at fjerne en lidt større gren. Den var syg, opdagede vi - flækket på langs. Nu skal vi have fundet ud af, om såret skal smøres med svampemiddel eller om det mon lukker af sig selv.



Lisbeth fra Hønneballehaven har vist nogle spirer og derfor et billede her for at vise, hvordan mine julerosespirer ser ud, lige når de dukker frem om foråret.

6 kommentarer:

  1. Tak for det Ulla, det er jo rart at vide, hvad man IKKE skal fjerne..
    Flytter du dem for de står jo tæt...
    Kæmpearbejde I havde med at flytte papirbarklønnen. Smuk stamme, iøvrigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må indrømme, at jeg plejer at luge dem væk, for indtil nu har jeg "kun" haft få specielle juleroser. Men hvis de nye skulle sætte frø, så vil jeg passe lidt på dem.

      Vi er også vilde med stammen på papirbarklønnen.

      Slet
  2. Hej Ulla
    Ja jeg er ikke i tvivl mere, de står ved alle juleroser i hele haven og ser ens ud alle sammen, så jeg har mange julerosebørn :o)
    Stort arbejde at flytte den løn, det har nok været endnu værre end at flytte vores store rhododendron.
    Anne Marie fra Lønbæk kan ikke kommentere hos dig, så jeg skriver lige hendes kommentar til dig her:

    Hej Ulla
    Normalt vil det lukke sig af sig selv uden behandling.
    Hvis den er skåret korrekt af uden for grenkraven, vil det hurtigt overvokse såret.
    Ellers må du tage et nærfoto af stedet og lægge ind.
    Mange botaniske løn (ikke podede) er ret robuste og kan flyttes rundt med. Vi forregner os jo ofte med hensyn til pladsen og må have fat i spaden. (her er ikke brug for fitness-center)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for at viderebringe svar. Har jeg gjort noget, siden Anne Marie ikke selv kan kommentere? Jeg er jo ny i blogverden, så gode råd modtages med kyshånd.

      Desværre får vi også brug for et godt råd m.h.t. træet, for vi fik ikke savet grenen så heldigt af. Jeg tager et billede i morgen eller på lørdag og vil blive meget taknemmelig for en kommentar dertil.

      Slet
    2. Der er nogen steder, hvor Anne Marie ikke kan kommentere, jeg ved ikke helt hvorfor, men tror det er fordi hun ikke er meldt til blogspot.com, men skriver som anonym.
      Det er fint, Anne Marie følger med, hvis ikke puffer jeg lidt til hende :o)

      Slet
  3. Noget af en flytning I har været i gang med - håber virkelig det smukke træ overlever.
    Masser af havehilsener Sanne O.

    SvarSlet