lørdag den 11. maj 2013

Fra en overskyet lørdag i maj



  Vi nåede et par timer i haven i dag inden det pludselig blev koldt og begyndte at småregne.
Adonis brevistyla er et nyt bekendtskab for mig. Jeg købte den sidste år og nu står de med en fin blå/hvid knop.







Forårsvortemælk i selskab med et par enkelte tulipaner, som må have gemt sig, da jeg flyttede de øvrige
Jeg synes rigtig godt om kombinationen af kulsukker og de friske skud af bronzeblad. Kombinationen var ikke tilsigtet, men sådan kan man blive positivt overrasket
Så sprang den hvide Claucidium ud
Papegøjebusken, som for bare 14 dage siden så ud som om den var død står nu med flotte blade med en rød rand.

19 kommentarer:

  1. Spændende planter. Din bøgehæk er sprunget ud, det er min endnu ikke, men det gør den jo nok :-)
    Her var vi i gang med at tage kanter af, da det begyndte at regne.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Varmen de seneste par dage har fået de ældste bøgehække til at springe ud. De nyeste er stadig brune.

      Slet
  2. Så vakker din glaucidium er! Jeg hadde det i fjor, men har ennå ikke sett noe til den. Kanskje den også er borte... Papegøyebusk har jeg ikke hørt om før. Vet du det latinske navnet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Din claucidium kan sagtens nå at komme endnu. For en uges tid siden var der kun nogle bitte små grønne spirer at se, så det er gået stærkt.

      Papegøjebusken hedder Parrotia Persica på latin.

      Slet
    2. Takk! Den har jeg aldri sett her. Den er nok relativt lite herdig antar jeg :-)

      Slet
    3. I min bog om træer og buske står der, at den er hårdfør, men jeg ved ikke om det også gælder, hvor du bor, altså om det er samme klimazone?

      Slet
  3. Hvor er Adonis yndig. Jeg håber at du vil bringe et billede af den, når den springer helt ud. Jeg kender den ikke, men kigger nysgerrigt med.

    SvarSlet
  4. Jeg er også meget spændt på at se blomsten :)

    SvarSlet
  5. Min papegøjebusk har ikke så store blade endnu som din har. Min vortemælk er heller ikke rigtigt i gang, men du bor jo også sydligere :)
    Ja din Adonis er meget fin, den kan jeg godt forstå, du er glad for.

    SvarSlet
  6. Min papegøjebusk - tidligere din! - har bitte små blade, Sanne og jeg har netop ´tilset´ den. Enkelte grene ser dog lidt visne ud. Glæder mig til at se hvad den kan.

    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min (altså nr 2) så også halvdør ud for bare 14 dage siden, men den er rigtig igang nu.

      Slet
  7. Ja, det er da en dejlig kombination med kulsukker og bronzeblad. Jeg har fået en del bronceblad, som jeg glæder mig til at få i jorden, for jeg synes den er så køn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror også den kunne være køn i kombi med judaspenge

      Slet
  8. Ja vores bøgehæk er også sprunget ud nu. Det må være de sidste dages regn, der gør det . Jeg kan også godt lide den kombination af kulsukker og bronzeblad.
    Jeg har været til plantebyt i dag og fået kulsukker igen. Så håber jeg vi får en mildere vinter, så den får lov at blive stående!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg troede kulsukker var enormt hårdfør. Den er ihvertfald svær at få væk der, hvor den ikke skal være.

      Slet
  9. Hvor er din Adonis brevistyla smuk. Jeg kender den slet ikke.
    Fin kombination af kulsukker og bronzeblad.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  10. Hei Ulla.
    Så flotte blomster du har i hagen din, den lyse blå er jo helt nydelig.
    Ja nå er det mye å glede seg over og gode tider for oss blomster-gale hehe.

    Fine bilder, ha en fin dag.

    SvarSlet