onsdag den 12. juni 2013

Iris, akelejer og lidt blandede bolcher

Jeg har ikke særlig mange iris i haven - og dog. For efterhånden som bækken gik fra at være en ide til at blive etableret, så har jeg fået lidt forskellige. Nogle står stadig på "vent", men det forhindrer dem ikke i at blomstre.
Denne har fundet sin plads ved bækkens start foran en flok bronzeblad.

Den er meget blå!

Den første iris, vi havde i dammen. Den kom op og blev delt ifm arbejdet med bækken.

Ligner til en forveksling den forrige, men er lysere.

Og så har jeg været ude og kigge på akelejer, fyldte og ikke fyldte.
Denne fik jeg engang på en havevandring. Haveejeren kaldte den for ukrudt :)

Denne pjuskede akeleje stammer fra min mors have. 


Og så var der de blandede bolcher :)

C. Kentuckiense er lige ved at åbne sig. Det er første gang den er i blomst.

Nu er alle C. 'Ulla Silkens' sprunget ud

Buster følger med rundt på fotorunde og smider sig foran mig hele tiden, venter utålmodigt på at vi skal ind igen i nærheden af  madskålen

Jeg er lidt fascineret af blomsterne på gøgeurten. Det ligner små kyseklædte piger, dog lidt uhyggelige ansigter

Ramonda trives rigtig godt mellem klynen og stenen

Det varer ikke længe før jeg må have gummistøvler på og ud og fjerne blomsterhoveder

19 kommentarer:

  1. Hej Ulla.Det er da nogle smukke iris du viser.har selv kun to slags,men skal helt klart have nogle flere.
    Og dine akelejer er jeg da godt betaget af.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er selv meget glad for den pjuskede, både udtrykket og farven.

      Slet
  2. Dejlige iris - jeg er sikker på at nr 2-3-4 er iris sibirica - er de lyslilla eller lys-blålilla ?. Den iris på billed nr 1 er rigtig flot og lidt anderledes - ved du hvad det er for en iris art?
    Jeg har en enkelt gøgeurt og håber den breder sig - den er så fin. Jeg fik at vide at frøene nærmest er støvagtige og at den er kræsen med hvor den vil gro.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nr. 3 er sart lysblålilla medens nr 4 er en del lysere.
      Jeg ved ikke, hvad det er for en iris på første billede. Den er købt for nogle år siden og har stået på vent siden. Den har en rigtig fin og varm farve, synes jeg.
      Gøgeurtene stod nogle år ved dammen og lige pludselig dukkede der frøplanter op. I starten kom de i sumpzonen, hvor jorden er en lerblanding, men nu dukker de op allevegne.

      Slet
  3. Hvor har du altså mange spændende planter Ulla. hvis jeg skulle finde på at køre til grænsen og købe en ramme sukkerfri pepsi, ku' jeg jo lige smutte forbi ;O)

    SvarSlet
  4. Dejlige med lidt bolsjer især når man ikke selv har disse skønheder....fine sibiriske iriser..
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Og i dag sprang der også en hvid ud, iris altså.

      Slet
  5. Dine iris og akelejer er fine; men jeg kan næsten ikke få blikket væk fra dine orkideer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også forbi flere gange hver dag for at nyde synet så længe det varer.

      Slet
  6. Det var flotte Iris og akeleier, nydelig form og farger på blomstene.
    Du har så mange fine stauder i hagen din, artig å se nye sorter jeg ikke har sett før.
    Klem fra Marit.

    SvarSlet
  7. Fine blomsterbilleder du viser, du har meget forskelligt hos dig. Dine iris er meget smukke. Jeg kan godt se, at du er nødt til at have støvler på for at fjerne frøstande :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er en kylling, så jeg vil ikke i med bare tæer, for tænk hvis jeg rammer en frø, irgh.

      Slet
  8. Så mye flott du har i hagen din akkurat nå! Dine Ulla'er er så nydelige. Min står med en knopp nå :-)

    Den irisen var lekker, og det samme med den lyseblå akeleie fra din mors hage. Setter den frø? Jeg har mange akeleier her, så hvis du er interessert kan jeg gjerne ta noen frø fra de jeg har til deg og bytte :-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved faktisk ikke, om den sætter frø, og dog - det er småplanter fra min mor, så det må den jo gøre. Vi kan sagtens finde ud af noget med frø.

      Slet
  9. Sikke dog nogle spændende sager, som du viser:-) Jeg er helt vild med akelejen fra din mors have og utroligt at nogle kan kalde sådan et lille kunstværk for ukrudt
    Kh Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg mener ikke at have set den andre steder før, så jeg måtte nødvendigvis have den. Ja, tænk at kalde det ukrudt :) Jeg tror nu nok, at min mand deler opfattelsen en smule, for jeg glemmer at klippe frøstandene, så vi har akelejer overalt - det er lige før, det er for meget af det gode :)

      Slet
  10. Flotte fotos og smukke Iris. - Akelejerne er også rigtig flotte. Har du en bæk i haven? Spændende!

    SvarSlet