tirsdag den 24. september 2013

Græsbedet


For små 14 dage siden modtog vi denne haveskitse fra Overdam Planteskole med forslag til beplantning af det, der skal blive vores græshave.

Lidt forklaring til planen:
Øverst til venstre bliver der plantet en lille trekant til med Japansk blodgræs. Nedenfor broen er der plantet Blåtop - Molinia caerulea 'Dauerstrahl' i en bund af bjergmynte. En kombination vi så på planteskolen og var meget begejstret for.
Nedenfor er plantet Djævelsbid - Succisa. Vi kendte ikke planten i forvejen, men Poul talte så varmt for den, at den skal have en chance :)

Til højre for stien er der øverst plantet 3 stk. broget havesandrør - Calamagrostis auciflora 'Overdam'. Her kommer der en masse solhatte.
I det blå bælte har vi plantet rishirse - Panicum virgatum 'Heavy Metal' med lyserøde solhatte imellem. Foran har vi en smal kant, hvor vi har plantet lav skt. Hans urt, mørkbladet Heuchera og nogle lave græsser - lille hjertegræs og blåaks - Sesleria autumnalis.

Længst til højre i billedet er der de store græsser Mischantus sinensis 'Malepartus' og Mischantus sinensis 'München'. Der er blandt andet plantet Mukedenia 'Crimson Fane' i bunden.

Vi er langt fra færdige med at plante - mange af selskabsplanterne har vi slet ikke købt endnu, så det bliver lidt "tamme" billeder I får af bedet.
Hvis I undrer Jer over vandslangerne, som er sat fast med teltpløkker: det er for at markere linierne fra planen :)






22 kommentarer:

  1. Så flott Ulla og så fint å gjøre så mye nå i høst, da får det hele våren og vokse til på.

    Nydelige farger og planter sammen, god kveld fra Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi glæder os også til foråret, når det forhåbentligt har fået fat

      Slet
  2. Kære Ulla. Jeg følger interesseret med på din blog, fordi du er rigtig "haveklog" og der er altid noget at lære hos jer erfarne. Har ingen blog selv endnu! Men læser gerne med hos jer. Og hvor ser dit græshaveprojekt spændende ud. Vi var i Wisley i starten af september, en dejlig dag med blandet sol og halvskyet vejr, og Piet Oudolfs design omkring glashuset er helt fantastisk og selvfølgelig allerbedst sidst på sommeren. Jeg ved ikke om du har været i Wisley. Det kan varmt anbefales (på alle årstider).

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, jeg håber ikke jeg lyder som en "Kloge-Åge" - det er i hvertfald ikke meningen :)

      Jeg har været i Wisley, men i maj måned. Jeg vil rigtig gerne besøge stedet igen og kan høre, at september er et godt tidspunkt

      Slet
  3. Det ser rigtig spændende ud. Og hvor er det en god idé at få assistance fra fagfolk. Der kommer vi amatører (heldigvis) til kort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hatten af for dem, som kan selv. Vi har haft stor glæde af at få hjælp fra fagfolk til at slå de store streger.

      Slet
  4. Det begynder så småt at tage form. Det må være spændende at se , hvad det hele ender op med.
    Held og lykke med det!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja, det bliver spændende om et par år, om det ser ud som vi håber det kommer til.

      Slet
  5. Et spændende projekt, det glæder jeg mig til at følge :o)
    Billedet med heuchera lagde jeg ekstra mærke til - de passer da så godt sammen med solhatten bagved... wow :o)
    Go fornøjelse med det hele...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er også godt tilfredse med, at vi valgte at lave en smal strimmel med bl.a. Heuchera foran solhattene. Jeg glæder mig allerede til næste år, hvor jeg får kombinationen at se med udsprungne solhatte - ikke halvvisne som nu :)

      Slet
  6. Det ser allerede godt ud nu, og det bliver endnu flottere om et år eller to. Og så lærte jeg da lige lidt, jeg skal have plantet mørke heuchera ud mellem mine nyplantede græsser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, at vi kan inspirere hinanden på kryds og tværs.

      Slet
  7. Spændende :-) Allerede til næste år kommer planterne til at tage sig anderledes ud, når de lige får sig etableret. Fint med forskellige bladformer i bedene. Især bedet med de rødlige planter, synes jeg bliver interessant at se hvordan virker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi er godt klar over. at der skal et par år på bagen for at bedet tager sig ud.

      Slet
  8. En spændende have i har gang i Ulla. Jeg var så spændt på, hvad I fik med hjem fra Overdam. Allerede nu kan man godt se ideen. Dejligt med de mange røde græsser. Men også den med bjergmynte og molinia sammen lyder lækkert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du havde jo nævnt, at du glædede dig til at se det, og det var medvirkende til, at jeg viser billeder af det allerede nu, hvor det slet ikke er færdigplantet.
      Jeg har bestilt varmt gule Rudbeckia i en netbutik, men de er ikke kommet endnu :( Jeg går også og lurer på nogle E. Fatal Attraction, men jeg har luret så længe, at de var udsolgt på det sted, hvor jeg fandt dem billigt. Måske skal jeg lære at slå til, når planterne er der ....

      Slet
  9. Så spennende med ditt nye bed, Ulla! Gressbed har jeg ikke, for de trives ikke så godt her. Gleder meg til å se ditt bed når du får plantet alle plantene.

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det mon sommeren, der er for kort hos dig, siden de ikke vil trives? Jeg er blevet meget optaget af græsser og har allerede planer om, hvor vi skal i gang næste gang, hi hi

      Slet
  10. Hej Ulla.Jeg kan se at vi er mange der anlægger nye bed lige nu.Det ser rigtig spændende ud.......og glæder mig til at følge bedene til foråret.
    Er også blevet meget glad for græsser og har lige købt en til.Alunrod er også en af mine ynglings staude......har efterhånden nogle stykker.
    God aften Jette

    SvarSlet
  11. Hej Ulla
    Sikke et spændende projekt i er igang med, godt i kunne få lidt hjælp til at regne planen ud ;o)
    Glæder mig til at se bedene til næste år ;o)

    SvarSlet
  12. Det ser rigtig spændende ud. Glæder mig til at se resultatet, når det bliver færdig.

    SvarSlet
  13. Hej Ulla

    det ser rigtig godt ud.

    Overdam er jo totalt dygtige!

    Dejligt at se en tjekket haveplan uden en eneste lige linie:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet